MK

onsdag 14. oktober 2015

Prosessmodellen

Prosessmodelen


1. Les s. 15-17 i Mediemøter

Gjort.

2. Hva er og forklar de ulike leddene i prosessmodellen.

Prosessmodellen er noe som fokuserer på overføring av budskap. Det er mellom en sender, som overfører et budskap til en mottaker. Senderen må tenke seg om hvordan han skal formidle budskapet, og formidle det på en måte som gjør at mottakeren kan oppfatte det på den enkleste måten mulig.

3. Hva er en målgruppe?

En målgruppe er en bestemt gruppe mennesker som budskapet er retter mot.

4a. Finn et eksempel på et budskap som er rettet mot en bestemt målgruppe. Hvem er sender, Hva er budskapet, Hvilken kanal/medium blir brukt og Hvem er mottaker/målgruppe.

Budskapet er: Husk kondom!

Sender: Kondom-industrien

Medium/kanal: Reklame på TV

Mottaker: Menn og kvinner som er 18+ år gamle

4b. Hvordan oppfatter du budskapet?

Jeg oppfatter budskapet slik at kondom industrien vil at alle som har sex, skal huske å bruke kondom, fordi det kan være farlig å ikke bruke det. Det er ikke noe støy i budskapet, og er lett for alle å oppfatte det. 

5a. I prosessmodellen brukes begrepet støy. Hva er definisjonen på "støy" i prosessmodellen?

Definisjonen av støy i prosessmodellen er at det er alt som hindrer budskapet å nå frem til mottaker. Det kan være at mottakeren er distrahert av ett eller annet, og da blir det en feil som gjør at mottakeren ikke kan motta budskapet.

5b. Gi eksempler på hvordan "støy" kan oppstå i de ulike leddene.


Støy kan oppstå når for.eks sender gjør noe som kan være distraherende, eller at budskapet blir forstyrret, eller at mottakeren er ufokusert. Viss noen av disse eksemplene skjer, så vil ikke mottakeren ha mulig heten for å motta budskapet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar