MK

onsdag 16. september 2015

Mediekommunikasjon

  1. Hva betyr kommunikasjon? 

Kommunikasjon betyr ”å gjøre felles”. Det handler om det som er felles, og det som er bundet sammen. Det er å dele tanker, kunnskap og føleser. Det finnes mange måter å kommunisere på, verbalt og visuelt. 

2. You cannot not communicate!

  1. Jeg trur at utsagnet betyr at samme hva vi gjør, så kommuniserer vi på en måte. Viss vi er trøtte og leie, så kan andre ofte se at vi er det for vi for eksempel ser slitne og slappe ut. Viss vi er sure og frastøtende, så viser du det med å ikke snakke til noen, som også er en måte å kommunisere på. 
  2. Jeg er både enig og uenig med utsagnet. Ja, vi kommuniserer på veldig mange måter, men viss en person for eksempel er døv eller blind, så fungerer det ikke likt. For eksempel, en person som er blind, han kan ikke vite om vi ser sure ut, fordi han kan ikke se ansiktet våre.

3. 
Verbal kommunikasjon. Dette er verbal kommunikasjon, fordi det er to mennesker som snakker til hverandre. Verbal kommunikasjon betyr at to eller flere mennesker kommuniserer sammen via snakking eller skriving. 



Ikke-verbal kommunikasjon. Dette er ikke-verbal kommunikasjon, fordi det er to mennesker som kommuniserer uten å snakke eller å skrive. Ikke-verbal kommunikasjon betyr at to eller flere mennesker kommuniserer sammen uten å skrive eller snakke til hverandre. 
  


4. 
a) Personlig kommunikasjon:
  • To personer som snakker (samtaler)
  • Toveis
  • Privat
  • Ikke profesjonell sender
  • Krever ikke medium
  • En eller få mottakere
  • Kontinuerlig tilbakemelding

Tradisjonell masse kommunikasjon:
  • Enveis
  • Offentlig
  • Profesjonell sender
  • Krever medium
  • Mange mottakere
  • Lite eller ingen tilbakemelding





b) Sea Change utstillingen gikk ut på å vise livene til unge mennesker i Europa idag. 



Bilde er tatt av Donald Weber i Romania.

c) Utstillingen er uttrykk for masse kommunikasjon, fordi utstillingen er både en utstilling, på en nettside og utgitt i en bok. Det betyr at den ikke er privat, men offentlig. Det er en profesjonell sender, og siden utstillingen er så mange plasser, så betyr det at det er mange mottakere. 

5. 

Hvorfor er bloggen min personlig mediert kommunikasjon?


Min blogg er personlig mediert kommunikasjon fordi det er toveis. Jeg kan skrive ting, og jeg kan gi svar. Jeg veksler mellom å være sender og mottaker. Min blogg er på nettet, som da betyr at de er på et medium, og en blogg krever medium. Det er god mulighet for tilbakemelding på en blogg, som også er en del av det gjør det til personlig mediert kommunikasjon. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar