MK

onsdag 9. desember 2015

Reklame og etikk

  • Finn 5 reklamer som jeg tror er skreddesydd min profil som nettbruker:






  • Velg 3 større merkevareprodusenter, og beskriv hvilke følelser og verdier disse ønsker at jeg, som forbruker, skal forbinde dem med:

Adidas = Det jeg forbinder med Adidas, er at Adidas reklamerer seg selv til å være en av de beste sko merkene i verden. Adidas finnes i de fleste sporter; fotball, basketball, skateboarding osv…

Apple = Det jeg forbinder med Apple, er at Apple er en av de største merkene innen teknologi. De reklamerer seg selv til å være «det største» merket, selv om det kanskje ikke er det. De reklamerer for Mac, iPhone, iPod osv…

Disney = Det jeg forbinder med Disney, er at Disney lager de største og beste barne/familie filmene. De lager alt i fra filmer som bare er rettet mot barn, til filmer som er morsomme for hele familien.

  • Hva må du ta hensyn til hvis du er blogger og får penger av produsenter for å skrive om produktene deres? 


Bloggere som blir betalt for å snakke om et produkt, kan ikke skjule reklamene sine, og late som om det bare er deres egen mening om et produkt. Det må merkes slik at folk med en gang skjønner at det er en reklame. Den simpleste måten å gjøre dette på er å skrive «reklame» i overskriften på innlegget på bloggen. Merkingen skal gjøres samtidig som innlegget/bilde publiseres. Gjør man ikke dette, risikerer du at mange ikke får med seg at det er snakk om reklame.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar